Scent of Finland brändi lanseerattiin vuonna 2018 konseptista johon toisinaan viitataan nimellä The Fragrance of Memory mikä korostaa hajun ja tunteiden syvää yhteyttä, todistaen hajuveden voivan herättää mitä elävämpiä muistoja.
Aivot varastoivat muistoja toisiinsa kytkettyjen neuronien verkon kautta. Mitä enemmän yhteyksiä muodostetaan niiden välille, sitä elävämpi muisto on. Juuri tämän verkon tiedetään olevan muisti. Samalla tavalla hajuvesi edustaa molekyylien välisiä yhteyksiä, jotka yhdistyessään muodostavat jotain, joka on merkittävämpää kuin silloin, kun niitä pidetään erillään. Hajuvesi on siis itsessään jo muisto, odottaen jonkun paljastavan sen voidakseen muovata muiston hänen aivoihinsa.
Scent of Finland Eau de Parfum -sarjan takana oli idea luoda korkealaatuisia tuoksuja Suomen villin luonnon ikonisimpien paikkojen innoittamana, pohjoismaisella hengellä, kulttuurilla ja estetiikalla yhteen koottuna. Tätä varten kutsuimme kuuluisan ranskalaisen hajuvesitehtailijan Maud Chabaniksen Grassesta, Ranskan tunnetuimmalta hajuvesiteollisuusalueelta, viettämään muutama viikko Suomessa tutkien suomalaisen luonnon esansseja, jotta hän voi heijastaa muistonsa ja kokemuksensa sitten hajukaavoihinsa.
Viitaten tuoksun ja muistin yhteyteen, haluamme tarjota niille jotka vierailivat maassa voimakkaita muistutuksia erityisistä ihmeiden ja seikkailujen hetkistä, joita heidän matkansa aikana on koettu. Samalla tavoin Suomen tuoksun tuominen lahjaksi antaa mahdollisuuden jakaa tunteitaan maasta muiden kanssa tuoksun kautta. Scent of Finland pyrkii edistämään Suomea rajojensa sisä- ja ulkopuolella, korostaen sen luonnollista puhtautta ja ainutlaatuisuutta jota on niin rakastettu ja vaalittu.